back light compensation) BLC) چيست؟

۱ بازديد

back light compensation) BLC) چيست؟

 

 

اختلاف سطح نور در محيطهاي مختلف يكي از مشكلات اصلي دوربين ها است. اين مشكل زماني ايجاد مي شود كه يك منبع نور قوي (مانند نور خورشيد) در يك محيط نسبتا تاريك وجود دارد. وجود منبع نور باعث خواهد شد ديافراگم دوربين بسته شود و قسمت هاي كم نور تر به صورت كاملا تاريك به نمايش در خواهند امد.
مكانيزم BLC يكي از مكانيزم هاي اصلاح كننده اين مشكل است. در اين مكانيزم قسمت هاي پر نور تصوير ناديده گرفته ميشوند. و از اين طريق امكان گرفتن تصوير در قسمت هاي كم نور تر تصوير به وجود خواهد امد. مشكل اين روش نسبت به WDR اين است كه گرچه تصوير در قسمت هاي كم نور كمي بهتر خواهد شد اما تفاوتي را در قسمت هاي پرنور تصوير ايجاد نخواهد كرد و شما همچنان ضد نور موجود در تصوير را خواهيد ديد. با اين حال به علت ساده و ارزان بودن اين روش استفاده از آن بسيار رايجتر از WDR است.

HBLC يا HSBLC چيست؟

HBLC مكانيزمي مشابه BLC است كه در آن قسمت هاي پر نور در تصوير به صورت ديجيتال پوشانده مي شوند تا از تاثير آنها بر روي بقيه تصوير جلوگيري شود. اين مكانيزم معمولا براي دوربين هاي پلاك خوان مورد استفاده قرار مي گيرد.

بيشتر بخوانيد: دوربين مداربسته تياندي        خريد دوربين مدار بسته 

 

BLC در دوربين مداربسته

BLC در دوربين مداربسته يك مكانيزم بهبود دهنده تصوير است كه از آن براي تنظيم نور در تصاوير دوربين مدار بسته استفاده مي شود. اصطلاح BLC مخفف سه واژه Back Light Compensation به معناي “جبران ساز نور پس زمينه” است.

BLC چه زماني كاربرد دارد؟

ديافراگم دوربين مداربسته حفره اي است كه با توجه به ميزان نور محيط باز و بسته مي شود. در صورت زياد بودن نور محيط ديافراگم بسته مي شود و اجازه ورود نور كمتري به چيپ تصوير را مي دهد (تا تصوير اشباع نشود). اين كار البته ميتواند در برخي محيط ها مشكلاتي هم براي ما ايجاد كنيد.

يك اتاق را فرض كنيد كه داراي يك پنجره پر نور است. ميزان نور پنجره باعث خواهد شد ديافراگم دوربين بسته شده و تصوير داخل اتاق كاملا تاريك باشد. براي رفع اين مشكل از مكانيزم BLC استفاده مي كنند.

BLC چطور كار مي كند؟

نحوه عملكرد BLC بسيار ساده است. اين مكانيزم در محيطهايي كه داراي اختلاف سطح نور است محيط كم نور تر را به عنوان محيط مرجع در نظر مي گيرد. به اين ترتيب بدون توجه به نور پنجره در مثال بالا ديافراگم دوربين را به اندازه اي باز مي كند تا محيط داخلي روشن به نظر برسد. البته اين كار يك مشكل و يك محدوديت دارد. مشكل اين خواهد بود كه پس از باز شدن ديافراگم دوربين تصوير پنجره كاملا اشباع خواهد شد (به صورت كاملا سفيد در خواهد آمد). محدوديت نيز در ميزان باز كردن ديافراگم است. هرچه ديافراگم بيشتر باز شود قسمت بزرگتري از تصوير اشباع خواهد شد پس در باز كردن ديافراگم محدوديت وجود دارد و الزاما نميتوان از اين طريق محيط كم نور را كاملا پر نور كرد.

بيشتر بخوانيد: پرفروش ترين دوربين هاي هايك ويژن

چرا هايك ويژن

 

با وجود محدويت و اشكال موجود در مكانيزم BLC استفاده از آن به علت سادگي و كم هزينه بودن بسيار رايج است. براي رفع دو اشكال گفته شده از مكانيزم WDR استفاده مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد